a.s.r. vastgoed vermogensbeheer

Veelgestelde vragen

U vindt hier het antwoord op de meest voorkomende vragen. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op met de beheerder in uw regio of stuur een e-mail naar vv.woningen@asr.nl

Huren bij a.s.r. vastgoed vermogensbeheer

  • Voor welk type huurwoningen kan ik terecht bij a.s.r. vastgoed vermogensbeheer?

    Voor allerlei soorten woningen: van appartementen en studio’s tot ruime eengezinswoningen met een tuin. We verhuren in heel Nederland, maar vooral in de Randstad.

  • Hoe kan ik me inschrijven voor een woning?

    Dit doet u door zich in te schrijven bij de beheerder in de regio waar u graag wilt wonen.

Onderhoud

  • Ik heb een storing of wil iets laten repareren. Waar kan ik dit melden?

    Spoed
    Lekkage in huis? Geen warm water? Is de lift stuk of doet de verwarming het bijvoorbeeld niet? Dan kunt u dag en nacht bellen met de beheerder van uw woning.

    Geen spoed
    Is er sprake van minder dringende zaken zoals een lekkende kraan in de keuken? Een loszittende tegel in de badkamer? Of moet het buitenschilderwerk binnenkort worden gedaan? Bel dan tijdens kantooruren met de beheerder van uw woning.

  • Wie is de beheerder van mijn woning?

    De beheerder van uw woning is onze partner in de regio waar u woont. Bij deze organisatie kunt u terecht met al uw vragen over het onderhoud van uw woning en voor het melden van storingen. 

    Fris Vastgoedmanagement (Noord Holland)
    Telefoonnummer: 020 - 301 77 30

    MVGM Midden (regio Amersfoort, Hilversum)
    Telefoonnummer: 033 - 460 5363

    MVGM Zuid (Brabant en Limburg)
    Telefoonnummer: 076 - 543 46 66

    Rebo (Flevoland, Gelderland)
    Telefoonnummer: 0570 - 612 752

    Van 't Hof Rijnland Utrecht (regio Utrecht)
    Telefoonnummer: 079 329 66 66

    Van 't Hof Rijnland Zoetermeer (Zuid Holland)
    Telefoonnummer: 030 291 73 74

  • Welk onderhoud doe ik zelf en wat doet a.s.r. voor mij?

    a.s.r. vastgoed vermogensbeheer is verantwoordelijk voor het grote onderhoud, zoals het repareren van uw dak, het vervangen van de keuken of het buitenschilderwerk.

    Zelf bent u verantwoordelijk voor klein onderhoud, zoals het bijvullen van de cv-ketel, het vervangen van een kraanleertje of het schoonmaken van de dakgoot.

  • Ik wil mijn woning aanpassen. Mag dat? Moet ik naar de beheerder?

    Heeft u plannen voor grote aanpassingen aan uw woning? Wilt u weten of een aanvraag wel of niet nodig is? Informeer dan eerst bij uw beheerder.

  • Wat doet een huismeester precies?

    In veel appartementencomplexen is een huismeester aanwezig. Of dit bij u het geval is, kunt u navragen bij de beheerder van uw woning. De kosten voor de huismeester zijn onderdeel van de servicekosten. De huismeester heeft een aantal belangrijke taken:

    o    ervoor zorgen dat leveranciers zoals tuiniers, glazenwassers of schoonmakers hun werk doen;

    o    ervoor zorgen dat het gezellig is en blijft door het controleren en adviseren over gedragsregels in het appartementencomplex;

    o    het beheren van de (reserve)sleutels van openbare ruimtes in het appartementencomplex;

    o    het ondersteunen van bewoners bij calamiteiten door bijvoorbeeld externe deskundigen in te schakelen.

  • Wat is een voor- en eindinspectie bij opzegging van de huur?

    Tijdens beide inspecties controleert de beheerder of de woning goed is opgeleverd. Is dit niet het geval? Dan kunnen hier kosten aan verbonden zijn.

  • Hoe werkt een voorinspectie?

    Uw beheerder neemt contact met u op om een afspraak te maken. Tijdens de afspraak loopt u samen door het huis om afspraken te maken over zaken die u mogelijk moet vervangen of aanpassen. Heeft u vragen over de voorinspectie? Neem dan contact op met uw beheerder.

  • Hoe werkt een eindinspectie?

    Uw beheerder neemt contact met u op om een afspraak te maken. Tijdens de afspraak loopt u samen door uw woning om na te gaan of alle actiepunten zijn uitgevoerd. Daarna overhandigt u de sleutels. Mocht uw woning niet opgeleverd zijn volgens de – tijdens de voorinspectie – gemaakte afspraken, dan zijn daar kosten aan verbonden. Heeft u vragen over de eindinspectie? Neem dan contact met op uw beheerder.

Servicekosten

  • Wat zijn servicekosten?

    De huurprijs die u elke maand betaalt bestaat uit de netto (of kale) huur en een voorschotbedrag voor de servicekosten. De huur die u elke maand betaalt, bestaat uit de netto huur plus een voorschotbedrag voor de servicekosten. Servicekosten zijn de kosten voor diensten die a.s.r. voor u regelt ten behoeve van de algemene ruimten, zoals bijvoorbeeld kosten voor gas, water, elektra en schoonmaak algemene ruimten. Wat precies onder deze servicekosten valt, is vastgelegd in huurcontract. Deze kosten hoeven niet voor iedere huurder hetzelfde te zijn. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van de woning waarin u woont.

  • Welke servicekosten zijn er?

    In uw huurcontract is vastgelegd welke servicekosten er van toepassing zijn. Dit kunnen onder andere zijn:

    • Divers/klein onderhoud;
    • Kosten voor het gebruik van water of warmte;
    • Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten;
    • Huismeesterkosten;
    • Telefoonlijn van de lift;
    • Elektrakosten voor gemeenschappelijke ruimten.
  • Wanneer worden de servicekosten afgerekend?

    Met de voorschotten betaalt u in de loop van het jaar al een groot gedeelte van de geschatte servicekosten. Eén keer per jaar berekent a.s.r. de werkelijke servicekosten over de periode die loopt van 1 januari tot en met 31 december. a.s.r. streeft ernaar om uw afrekening binnen een half jaar na afloop van het kalenderjaar aan u te sturen.

    Als een woning tijdelijk leegstaat, worden er gedurende die periode geen servicekosten betaald. a.s.r. neemt de servicekosten van de leegstaande woning voor haar rekening.

  • Wanneer ontvang ik de servicekostenafrekening nadat het huurcontract afloopt of is opgezegd?

    De jaarlijkse afrekening van de servicekosten van de opgezegde woning kan a.s.r. pas opmaken na afsluiting van het betreffende kalenderjaar. Dit kan pas na afsluiting van het betreffende kalenderjaar, omdat op dat moment alle gemaakte kosten bekend zijn. Zodra de servicekostenafrekening bekend is, stellen wij u daarvan op de hoogte. Een eventuele verrekening vindt daarna plaats. Daarom willen wij graag uw nieuwe adres weten.

  • Kan het voorschot servicekosten wijzigen?

    Net als uw huur kan ook het voorschot voor de servicekosten omhoog gaan. Bijvoorbeeld omdat de prijs van de geleverde diensten omhoog is gegaan. Ook kan het zijn dat u in het betreffende jaar meer verwarmingskosten of elektra heeft gebruikt. Het voorschot kan ook omlaag gaan, als u veel meer voorschot heeft betaald dan de werkelijke kosten of bijvoorbeeld minder verwarmingskosten of elektra heeft gebruikt. Als het voorschot wijzigt krijgt u hierover bericht. Uw nieuwe voorschot baseren wij op de afrekening van het afgelopen jaar. Ook houden wij rekening met verwachte prijsstijgingen of –dalingen van de servicekosten.

  • Waar kunt u terecht met vragen over de servicekostenafrekening?

    U kunt ons telefonisch bereiken op werkdagen tussen 08:00 en 17:00 uur via 030 – 257 85 63 en per e-mail via vv.woningen@asr.nl.

  • Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met mijn servicekostenafrekening?

    Als u met a.s.r. niet tot overeenstemming kunt komen, dan kunt u een bezwaar indienen bij de Huurcommissie. Deze commissie is een onafhankelijke organisatie vanuit de overheid die zich bezighoudt met geschillen tussen huurder en verhuurder over onder andere servicekosten van huurwoningen.  Uw bezwaar dient u in via een formulier wat u bij de Huurcommissie opvraagt. Kijk op www.huurcommissie.nl of bel  0800 488 72 43.

    Let op: heeft u een geliberaliseerd huurcontract? Dan is het niet mogelijk om bij een geschil over de servicekosten de Huurcommissie in te schakelen. U dient dan bij de rechtbank om een uitspraak te vragen.

Huurcontract

  • Ik wil een contractwijziging doorgeven. Wat moet ik doen?

    Gaat u samenwonen, scheiden of is uw partner overleden? Neem contact op met de beheerder van uw woning en bespreek welke gegevens u moet aanleveren.

  • Ik wil mijn huurovereenkomst opzeggen omdat ik ga verhuizen. Wat ik moet ik doen?

    Geef minimaal één maand van tevoren de datum van verhuizing en uw nieuwe adres aan de beheerder door.
    Blijft één van de huurders in de woning? Kijk dan bij opzegging terwijl er een huurder overblijft voor meer informatie. 

  • Hoe kan ik de huurovereenkomst opzeggen bij een overlijden?

    Als een alleenstaande huurder overlijdt, vragen wij de nabestaanden om de huur bij de beheerder van de woning op te zeggen.

  • Ik wil mijn huurovereenkomst opzeggen terwijl een andere huurder achterblijft in de woning. Wat moet ik doen?

    Blijft één van de partners in het huis wonen? Dan kunt u de huur eenzijdig opzeggen. Dit betekent dat één van de huurders wordt uitgeschreven. Een voorwaarde is dat het bruto maandinkomen van de huurder die blijft 4 tot 4,5 keer de gevraagde maandhuur is (afhankelijk van de hoogte van de huur).

  • Als ik mijn huur heb opgezegd, moet ik dan nog iets aan mijn huis doen?

    Uw woning moet in goede staat zijn als u eruit gaat. Dit betekent bijvoorbeeld dat:

    o    u de door u gemaakte gaatjes in de muren of plafonds dicht;

    o    u de door u aangebrachte wandbekleding verwijdert;


    Benieuwd wat u moet doen als u uw woning verlaat? Dit bespreekt u met uw beheerder tijdens de voorinspectie. Dan weet u precies wat u te doen staat.

  • Ik wil een andere huurwoning. Hoe vind ik die?

    Heeft u uw huidige woning minimaal een jaar gehuurd? Dan kunt u zich inschrijven als geïnteresseerde voor een andere woning. Neem hiervoor contact op met uw beheerder.

    Let op: als u gaat kijken naar een andere woning, houd dan rekening met onze inkomenstoets. Uw bruto maandinkomen moet minimaal 4 tot 4,5 keer de gevraagde maandhuur zijn. Spaargeld of bijvoorbeeld geld dat u heeft overgehouden aan de verkoop van uw vorige huis, telt uiteraard mee bij de toetsing van uw inkomen.

Betalingen

  • Hoe en wanneer moet ik huur betalen?

    De huur moet altijd voor de eerste van de maand aan ons zijn overgemaakt. Het bankrekeningnummer vindt u op onze nota’s.

  • Wat gebeurt er als ik mijn huur niet op tijd betaal?

    Er wordt eerst een herinnering gestuurd (elke 10e vd maand), dan een aanmaning (24e van de maand) waarin bij niet-betalen de deurwaarder wordt ingeschakeld (10e vd maand). De huur moet altijd voor de eerste van de maand aan ons zijn overgemaakt. Hebben wij uw betaling niet binnen tien dagen ontvangen, dan moeten wij helaas de deurwaarder inschakelen. Dit betekent dat:
    - u de kosten van de gerechtelijke procedure betaalt;
    - de huurovereenkomst wordt beëindigd;

    Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, gelden bovenstaande gevolgen ook voor uw partner.

  • Ik kan mijn huur niet meer betalen. Wat kan ik doen?

    Kunt u uw huur niet meer betalen, neem dan contact op met ons kantoor op 030 - 2578563 of op het telefoonnummer dat op uw betalingsherinnering of aanmaning staat. We zijn op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur bereikbaar. Samen bespreken we de mogelijkheden.

  • Wat zijn de voordelen van betalen via automatische incasso en hoe werkt het?

    Voordelen
    Het belangrijkste voordeel is dat u altijd op tijd betaalt, zonder dat u er omkijken naar heeft. En bent u het niet eens met een afschrijving? Boek deze dan zelf gemakkelijk terug. Ook uw bank kan dit voor u doen.


    Hoe werkt het?
    U kunt betalen via automatische incasso eenvoudig aanvragen. Bel hiervoor op werkdagen tussen 8:00 en 17:00 uur met ons kantoor op 030 - 2578563. U ontvangt vervolgens een formulier. Nadat we het ingevulde formulier ontvangen hebben, verlopen al uw betalingen voortaan via een automatische incasso. 

  • Hoe kan ik mijn bankrekeningnummer wijzigen?

    Nieuw bankrekeningnummer? Geef dit dan per mail aan ons door. Vermeld hierbij uw naam en uw adres. De verwerking van een nieuw bankrekeningnummer duurt ongeveer tien dagen.

  • Er is een verkeerd huurbedrag afgeschreven. Waar kan ik dit melden?

    Neem hiervoor telefonisch contact op met ons kantoor op 030 - 2578563. We zijn bereikbaar tussen 8:00 en 17:00 uur.

  • Ik wil bezwaar maken tegen een factuur of een boete die ik heb gekregen. Hoe werkt dit?

    Het kan zijn dat u bezwaar wilt maken tegen:

    -       een boete wegens vervroegde huuropzegging;

    -       een factuur mutatieschade;

    -       een afrekening van de servicekosten;

    -       een factuurreparatie;

    -       een andere factuur.

    U kunt telefonisch contact 030 - 2578563 met ons opnemen of een e-mail sturen.

  • Wat is IBAN?

    IBAN (International Bank Account Number) is het nieuwe rekeningnummer dat u krijgt van de bank. Dit rekeningnummer gebruikt u als u wilt betalen of geld wilt laten overschrijven op uw rekening. Het IBAN in Nederland heeft 18 karakters. Meer informatie over IBAN vindt u ook op www.overopiban.nl.

  • Waar vind ik mijn IBAN?

    U vindt uw IBAN op uw bankrekeningoverzicht, en online als u internetbankiert of in de mobiele app.

    IBAN staat ook op nieuwe bankpassen. Uw IBAN opzoeken kan op de website: www.overopIBAN.nl.

Andere vragen

  • Wie is a.s.r. vastgoed vermogensbeheer?

    a.s.r. vastgoed vermogensbeheer is een vastgoedbeleggingsfonds. We richten ons op de vastgoedsector ‘woningen’ in Nederland. Dat betekent dat wij woningen verhuren, verkopen, beheren en verwerven.


    a.s.r. vastgoed vermogensbeheer is niet-beursgenoteerd. Als huurder betaalt u de huur aan a.s.r. vastgoed vermogensbeheer. Voor praktische zaken zoals het beheer en onderhoud van uw woning neemt u contact op met de beheerder van uw woning.

  • Ik heb een klacht, waar kan ik deze indienen?

    Een klacht over onze dienstverlening of die van de beheerder kunt u indienen bij de beheerder van uw woning. U kunt ook direct online uw klacht indienen.